Najważniejsze osiągnięcia

dr Beata Prościak

numer w bazie naukowej międzynarodowej

Polska.ORCID:0000-0003-0717-9931

e-mail: beata@dr-prosciak.pl

  1. Osiągnięcia dydaktyczne lub wychowawcze w pracy z uczniami, w tym osiągnięcia
    w pracy z uczniami niepełnosprawnymi lub uczniami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym:

Pani dr Beata Prościak posiada wybitne osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze w pracy z uczniami.

Od 28 lat buduje wśród uczniów (w tym zwłaszcza ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) poczucie własnej wartości przez motywowanie ich do dalszego rozwoju.

Podejmuje działania adekwatne do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
i zainteresowań uczniów. Modyfikuje metody nauczania stosownie do potrzeb uczniów, w tym również ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zawsze udziela informacji zwrotnych w sposób kształtujący, rozpoczynając od tego, co dobre i wartościowe i wskazuje, co należałoby jeszcze poprawić. Nagradza uczniów za wszelkiego typu aktywności, w tym stosuje autorski arkusz stworzony do opracowanej przez nią autorskiej najnowszej metody gamifikacji faktów i błędów, dzięki któremu można promować aktywność uczniów i motywować ich do czynnego udziału w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.  Warto dodać, że stosowane przez nią – jej autorskie metody pracy, wpisują się w aktualną dyskusję edukacyjną, dotyczącą zarówno preferowania zadań domowych dla chętnych, jak i wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy
z uczniami. Poza tym uwzględnia również wszelkie potrzeby uczniów z SPE (specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), np.: dysleksją, dysgrafią, itp.

Dzięki staraniom dr Beaty Prościak uczniowie z SPE lub zagrożeni niedostosowaniem społecznym osiągali bardzo dobre lub dobre wyniki w nauce, potrafili poradzić sobie z depresją, a nawet brali udział
w Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego i prezentowali swoje możliwości w Uniwersytecie Rzeszowskim. Trzeba podkreślić, że był to dla nich ogromny sukces, biorąc pod uwagę wcześniejsze niepowodzenia szkolne związane z SPE. Sukces dydaktyczny Beaty Prościak polega na tym, że potrafi ona tak zmotywować do nauki uczniów z SPE lub tych mających problemy natury emocjonalnej, że z zapałem biorą udział w szkoleniach i przygotowaniach do OLiJP i przełamując swój strach, potrafią uwierzyć w swoje możliwości, podejmując się uczestnictwa w olimpiadach i konkursach. Pokazuje to nowe spojrzenie na sukces nauczyciela poprzez ucznia słabego i z dysfunkcjami. Wielką sztuką jest bowiem doprowadzić takiego ucznia do olimpiady i dać mu możliwość zdobycia sukcesu. W przypadku działań dr Beaty Prościak cyklicznie od kilku lat wśród uczniów biorących udział w olimpiadach i konkursach przeważali właśnie Ci z dysfunkcjami.

Pani dr Beata Prościak podejmuje działania włączające uczniów z niepełnosprawnościami lub trudnościami w uczeniu się czy też problemami psychicznymi poprzez włączenie ich w działalność prowadzonego przez nią Art. Klubu. Uczniowie tacy mają możliwość wyrażania siebie i swoich problemów poprzez sztukę, np. tworzenie i wykonywanie piosenek, nagrań i innych dzieł, które opowiadają ich historie i jednocześnie pomagają im wyjść z traumy. Ponadto poprzez pokazywanie swoich prac podnoszą swoją samoocenę i zagospodarowują swój czas wolny. Biorą też udział w wycieczkach Art. Klubu. Często angażują się oni również do udziału w konkursach szkolnych i pozaszkolnych. W bieżącym roku szkolnym, np.
w Olimpiadzie Wiedzy o Mediach. Wprowadzam ich również do grupy prowadzonego przeze mnie Koła Miłośników Języka Polskiego. Uczestniczą w szkoleniach zewnętrznych prowadzonych przez Bibliotekę Pedagogiczną w Leżajsku. W obecnym roku szkolnym odbyły się już trzy szkolenia włączające również uczniów z dysfunkcjami do aktywnego korzystania z zasobów cyfrowych, serwisów internetowych, bibliotek cyfrowych obejmujących zasoby polskie (np. Polona) oraz europejskie (np. Europeana).

Ponadto problem deficytu uwagi wśród uczniów z SPE został przedstawiony podczas Ogólnopolskiej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, która odbyła się w Łodzi w dniach 22-24 września 2023 roku
w Wydziale Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki Politechniki Łódzkiej pod patronatem MEN. Podczas konferencji Pani dr Beata Prościak wygłosiła wystąpienie na temat: Deficyt uwagi uczniów – problemem współczesnego pokolenia cyfrowego w kontekście SPE i potrzeby redefiniowania zadań szkoły XXI wieku („Student attentiondeficit – a problem of the modern digitalgeneration in the context of SEN and the need to redefine the tasks of the 21st centuryschool”). Zostało ono opublikowane w monografii pokonferencyjnej pt. Beata Prościak, Marcin Prościak, Dorota Kostek, Wojciech Kostek, Deficyt uwagi uczniów – problemem współczesnego pokolenia cyfrowego w kontekście SPE I potrzeby redefiniowania zadań szkoły XXI wieku, [w:] Diagnostyka edukacyjna oceniania szkolnego I akademickiego, pod red.
B. Niemierki I M. K. Szmigel, PTDE, Łódź 2023, s. 307-332. Cieszyło się ogromnym zainteresowaniem. Uczestnicy wyraźnie podkreślali, że brakuje dzisiaj w edukacji dobrych rozwiązań dla uczniów, którzy stanowią już pokolenie cyfrowe z brakiem uwagi i wykorzystują sztuczną inteligencję.

Przyczyniła się też w bardzo szerokim zakresie do wprowadzania zmian w szkolnictwie w całym kraju. Stworzyła m. in. nową metodę nauczania w kształceniu polonistycznym, która przeciwdziała wykluczeniu uczniów z różnymi typami inteligencji. Cieszy się ona dużym zainteresowaniem nauczycieli i bibliotekarzy (zaprezentowana jest w wydanej przez nią książce: Prościak B., Szkoła bez agresji. Od mediacyjnego kształcenia do bezkonfliktowego wychowania, Difin, Warszawa 2013).

Prowadzone przez dr Beatę Prościak badania naukowe mają skalę ogólnoświatową i dotyczą m. in. problemów związanych z wykluczeniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jej badania naukowe były wykorzystywane i dostrzegane przez instytucje o zasięgu krajowym, np. Centralną Komisją Egzaminacyjną w Warszawie, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie oraz OKE w Krakowie. Warto podkreślić, że  jest autorką 45 publikacji naukowych na skalę ogólnopolską (w tym światową) oraz 16 wystąpień podczas konferencji na skalę ogólnopolską (w tym międzynarodową).

Dzięki jej staraniom, uczniowie z SPE lub zagrożeni niedostosowaniem społecznym osiągali bardzo dobre lub dobre wyniki w nauce, potrafili poradzić sobie z depresją, a nawet brali udział w Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego i prezentowali swoje możliwości w Uniwersytecie Rzeszowskim. Trzeba podkreślić, że był to dla nich ogromny sukces, biorąc pod uwagę wcześniejsze niepowodzenia szkolne związane z SPE. Sukces dydaktyczny Beaty Prościak polega na tym, że potrafi ona tak zmotywować do nauki uczniów z SPE lub tych mających problemy natury emocjonalnej, że z zapałem biorą udział
w szkoleniach i przygotowaniach do OLiJP i przełamując swój strach, potrafią uwierzyć w swoje możliwości, podejmując się uczestnictwa w olimpiadach i konkursach. Pokazuje to nowe spojrzenie na sukces nauczyciela poprzez ucznia słabego i z dysfunkcjami. Wielką sztuką jest bowiem doprowadzić takiego ucznia do olimpiady i dać mu możliwość zdobycia sukcesu. W przypadku działań dr Beaty Prościak cyklicznie od kilku lat wśród uczniów biorących udział w olimpiadach i konkursach przeważali właśnie Ci z dysfunkcjami.

Warto więc podkreślić, że Pani Beata Prościak na bieżąco wyszukuje uczniów z SPE (specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, np. dysleksją, dysgrafią i dysortografią) problemami oraz talentami, diagnozując ich zainteresowania i na tej podstawie tworzy i organizuje konkursy szkolne po to, aby uczniowie ci mogli wykazać się swoimi talentami i zdolnościami w różnorodnych dziedzinach artystycznych i podnieść swoją samoocenę.

O problemach uczniów z SPE Pani Beata Prościak podejmowała również dyskusję naukową na arenie międzynarodowej. Świadczy o tym jej publikacja międzynarodowa w bardzo cenionym naukowym piśmie naukowym „Journal of Education Culture and Society”.

Oto link do publikacji: https://www.researchgate.net/publication/342507543_Impact_of_student_exclusion_including_from_the_SPE_on_their_digitisation_behaviour_in_social_media)

Poza tym trzeba podkreślić fakt, że jej badania naukowe w tej dziedzinie odbiły się tak szerokim echem, nie tylko w kraju, ale też za granicą, że jej spostrzeżenia i wnioski spotkały się z wieloma pozytywnymi opiniami i została zaproszona do współpracy międzynarodowej jako recenzent międzynarodowych prac naukowych z tego zakresu.

Na arenie ogólnopolskiej jej badania dotyczące uczniów z SPE zostały wydane
w czasopiśmie naukowym „Wychowanie w Rodzinie” jako publikacja Uniwersytetu Wrocławskiego. Czasopismo to jest indeksowane w bazach czasopism naukowych: Index Copernicus, POL-Index, CEEOL, BazHum, CEJSH, CEON, ARIANTA, EBSCO, ERICH Plus. Dodatkowo treść tego artykułu  Pani dr Beata Prościak przedstawiła podczas międzynarodowej konferencji naukowej, która zorganizowana była przez  Uniwersytet Wrocławski w 2019 roku. Wystąpienie odbyło się podczas XXXII Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Forum Pedagogów”, która zorganizowana została we Wrocławiu w dniach 20-21 listopada 2019 roku. Tematem konferencji było: Uobecnianie się inkluzji i ekskluzji w przestrzeni edukacyjnej. Organizatorami konferencji były takie ośrodki jak: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Zakład Profilaktyki i Resocjalizacji Uniwersytetu Wrocławskiego. Tytuł wystąpienia brzmiał: „Wpływ wykluczenia uczniów (w tym z SPE) na ich zachowania cyfryzacyjne w mediach społecznościowych”.

Kolejnym przykładem szczególnej troski, jaką dr Beata Prościak otaczała uczniów z SPE, było może opracowanie przez nią, na zamówienie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie, ogólnopolskich kryteriów oceny pisemnych prac maturalnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)
m. in. z języka polskiego. CKE po weryfikacji osiągnięć naukowych w tej dziedzinie, zleciła jej opracowanie kryteriów oceny prac uczniów z SPE nie tylko z języka polskiego, ale również matematyki i języka obcego. Pani dr Beata Prościak zaprosiła do współpracy nauczycieli z matematyki, języków obcych oraz Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Leżajsku, co świadczy o tym, że potrafiła wdrożyć projekt edukacyjny na skalę ogólnopolską. Poprzez tego typu współpracę z nauczycielami na bieżąco podnosiła jakość kształcenia nie tylko z języka polskiego, ale też wpływała na jakość i wyniki nauczania innych przedmiotów.
Te wszystkie jej działania oraz dzielenie się wiedzą i doświadczeniem sprawiły, że uczniowie osiągnęli  lepsze wyniki z egzaminów zewnętrznych.

Świadczą o tym wymierne wyniki badań naukowych, które prowadziła, weryfikując wyniki wśród swoich uczniów. Z pracy naukowej o zasięgu zarówno ogólnopolskim, którą przeprowadziła w roku szkolnym 2021-2022 wraz z współautorami, można wysnuć główny wniosek, że jej uczniowie osiągnęli lepsze wyniki, zarówno w sferze dydaktycznej, jak i wychowawczej, w porównaniu z badaną grupą ogólnopolską.

Wyniki tych badań zostały upublicznione w postaci wystąpienia podczas XXVII Ogólnopolskiej Naukowej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, pt. Zdalna i bezpośrednia diagnostyka edukacyjna, która odbyła się w formie online na platformie ZOOM w dniach 18-20. 11. 2021 roku. Ponadto zostały zebrane
i wydane jako wyniki uwierzytelnione w publikacji naukowej (Beata Prościak, Halina Samko, Marcin Prościak, Rozwiązania w zakresie koncepcji  nauczania języka polskiego w dobie pandemii i po pandemii, [w:] Zdalna i bezpośrednia diagnostyka edukacyjna, pod red. B. Niemierki i M. K. Szmigel, Wyd. Tomami, Warszawa 2022).

Przebadane zostały wyniki uczniów Zespołu Szkól Technicznych w Leżajsku oraz uczniów z całej Polski i okazało się, że uczniowie z ZST w Leżajsku, których uczy dr Beata Prościak, byli w dużej mierze bardziej zadowoleni z całokształtu jej działań dydaktyczno-wychowawczych i stosowanych przez nią metod pracy, niż przebadani uczniowie z grupy ogólnopolskiej. Można więc mówić o sukcesie na skalę ogólnopolską, zarówno nauczyciela dr Beaty Prościak, jak i szkoły – Zespołu Szkół Technicznych im. T. Kościuszki
w Leżajsku. Co ważne, dzieliła się ona również swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, instruując ich podczas przeprowadzonych przez nią szkoleń dla nauczycieli, wpływając w ten sposób na podniesienie wyników całej szkoły.

Poza tym Pani Beata Prościak jest autorką nowoczesnych rozwiązań koncepcyjnych na skalę ogólnopolską, odnoszących się do nauczania języka polskiego po pandemii, co może stanowić podstawę do stworzenia nowego algorytmu nauczania i wychowania w trakcie i po pandemii, opartego m. in. na stosowaniu metody piramidy mediacji autorstwa Beaty Prościak, jak też przekierowaniu uwagi uczniów na źródła, które pokazują pozytywne strony życia, jednocześnie zwracając uwagę uczniów na przydatność problemów poruszanych podczas lekcji języka polskiego i możliwości wykorzystania wniosków w życiu własnym.

Priorytetem jej pracy dydaktyczno-wychowawczej jest popularyzacja twórczości uczniowskiej. Promowała ona własną twórczość pisarską uczniów. Dzięki jej opiece redakcyjnej i dydaktycznej, uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Leżajsku, wydali oni swoje dwie książki na skalę ogólnopolską
w Inteligentnym Systemie Wydawniczym Ridero, biorąc udział w konkursie „Misja – książka” 2016, 2017 pod honorowym patronatem MEN. O jakości pracy z uczniami świadczy fakt, że wypracowane wspólnie podczas lekcji lub zajęć pozalekcyjnych myśli, wnioski, cytaty, wytwory artystyczne autorstwa jej uczniów znajdują się w jej publikacjach naukowych z przypisami ich autorstwa.

Chcąc przyczynić się do promowania również tanecznych talentów uczniowskich, Pani dr Beata Prościak przez kilkanaście lat pełniła funkcję opiekuna Zespołu Pieśni i Tańca „Ziemia Leżajska”, sprawując opiekę wychowawczą podczas występów i wyjazdów zespołu tanecznego. Ponadto na bieżąco dokumentowała jego działalność, zarówno w prasie, jak i w formie książkowej. Była też współautorką monografii pt. Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku. 120 lat szkolnictwa zawodowego w Leżajsku 1886-2006.Co ciekawe, uczyła również języka polskiego, wykorzystując talenty taneczne swoich uczniów, łącząc motywy taneczne z literackimi. Pisała o tym w swojej publikacji naukowej: Prościak B., Jak łączyć kształcenie polonistyczne z wychowaniem przez taniec?, „Warsztaty Polonistyczne” , Wrocław 2001, nr 3, s. 52 – 57.

Warto zauważyć, że jako nauczyciel z pasją, cały swój wolny czas od lat poświęcała na  bieżące
i długoterminowe rozwiązywanie problemów uczniów i rzeczywistości szkolnej, szukając nowych pomysłów edukacyjnych, które bezpośrednio widziała w szkole i przekłada je na praktykę codzienną,
a wyciągnięte wnioski są przez nią na bieżąco analizowane, badane naukowo i przedstawiane instytucjom, odpowiedzialnym za nauczanie i wdrażane w całej Polsce.

  1. Wyniki uczniów nauczyciela uzyskiwane ze sprawdzianu przeprowadzanego
    w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego
    w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe:

Pani Beata Prościak przygotowuje uczniów do egzaminu maturalnego z języka polskiego, osiągając wysokie wyniki zdawalności. Jest to skutek wdrażania w proces nauczania własnych pomysłów, ścieżek edukacyjnych, różnorodnych i aktywizujących metod nauczania, konstruowania testów
i sprawdzianów badających wyniki nauczania.         

  1. Osiągnięcia uczniów nauczyciela uzyskiwane w konkursach, turniejach i olimpiadach:

Uczniowie Pani dr Beaty Prościak często biorą udział w różnych olimpiadach oraz konkursach szkolnych i pozaszkolnych. Może poszczycić się finalistą ostatniego ogólnopolskiego etapu Olimpiady Wiedzy o Mediach w zawodach centralnych. Odbyła się ona w dniach 22-23 marca 2024 roku na wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. W bieżącym roku szkolnym 2024/2025 uczeń Pani  Beaty Prościak w dniu 13 grudnia 2024 roku również zakwalifikował się do trzeciego centralnego etapu „Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Mediach”, która ma się odbyć w dniach 21-22 marca 2025 roku w Uniwersytecie Warszawskim.

Od ponad dwudziestu lat prowadziła  „Koło Miłośników Języka Polskiego”. Jego uczestnicy często brali udział w różnych olimpiadach oraz konkursach szkolnych i pozaszkolnych. Wśród przykładowych osiągnięć jej uczniów można też wymienić przejście I etapu Olimpiady Literatury i Języka Polskiego oraz udział
w II etapie, który odbywał się na Uniwersytecie Rzeszowskim (w ciągu ostatnich lat 2017-2023. Warto podkreślić, że jej uczniowie piszą teksty o charakterze naukowym. Pani dr Beata Prościak posiada doświadczenie w tym zakresie i może służyć swoim uczniom wiedzą w tej dziedzinie, ponieważ pracowała w charakterze wykładowcy w Wyższej Szkole Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu, kształcąc studentów polonistyki jako literaturoznawca i metodyk nauczania języka polskiego.

W ramach działalności „Koła Miłośników Języka Polskiego”  dr Beata Prościak przygotowała też uczniów do udziału w konkursach o zasięgu ogólnopolskim pod honorowym patronatem MEN „Misja książka”. Uczniowie w ciągu dwóch lat napisali dwie książki. Stworzyli własne zbiory opowiadań w formie elektronicznej. Pierwszy w roku szkolnym 2016-2017 pt. „Głębia życia”. Drugi w roku szkolnym 2017-2018 pt. „Między domem a ciszą”.

Warto podkreślić, że od początku jej pracy w szkole przez 28 lat prowadziła zajęcia pozalekcyjne. Początkowo motywowała ich do udziału w różnego rodzaju konkursach recytatorskich, poezji śpiewanej, teatrze jednego aktora, organizując dla nich zajęcia pozalekcyjne w „Kole Miłośników Poezji”, w którym zdobywali oni liczne nagrody i wyróżnienia na skalę województwa i powiatu. Jednocześnie od początku jej pracy w Zespole Szkół Technicznych w Leżajsku była przez dziesięć lat opiekunką działającego w szkole Zespołu Pieśni i Tańca „Ziemia Leżajska”, w którym uczniowie mogli rozwijać swoje pasje taneczne. Towarzyszyła im podczas wszelkich wyjazdów, występów, zajmowała się nawet renowacją strojów tanecznych.

Owocem jej działań było łączenie tanecznych doświadczeń uczniów z literaturą i wprowadzaniem doświadczeń tancerzy do praktyki lekcyjnej. Napisała na ten temat nawet artykuł naukowy: Prościak B.,
Jak łączyć kształcenie polonistyczne z wychowaniem przez taniec?, „Warsztaty Polonistyczne” , Wrocław 2001, nr 3, s. 52 – 57.

Pani dr Beata Prościak była także współautorką monografii, w której opracowała rozdział dotyczący działalności Zespołu Pieśni i Tańca „Ziemia Leżajska”: Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku. 120 lat szkolnictwa zawodowego w Leżajsku 1886-2006, komitet redakcyjny: m. in. Beata Prościak, Leżajsk 2006, s. 592.

Jej doświadczenia dydaktyczne potwierdza artykuł naukowy jej autorstwa, który prezentuje stworzony przez nią program pracy z uczniem zdolnym: Prościak B., Praca z uczniem zdolnym w „Kole Miłośników Poezji” (program autorski), „Język Polski w Liceum” nr 3, Kielce 2005.

Warto podkreślić, że od początku jej pracy w szkole przez 28 lat prowadziła zajęcia pozalekcyjne. Początkowo motywowała ich do udziału w różnego rodzaju konkursach recytatorskich, poezji śpiewanej, teatrze jednego aktora, organizując dla nich zajęcia pozalekcyjne w „Kole Miłośników Poezji”, w którym zdobywali oni liczne nagrody i wyróżnienia na skalę województwa i powiatu.

Poza tym Pani dr Beata Prościak organizuje cyklicznie  różnego rodzaju konkursy szkolne, np. „Konkurs mitologiczny”, czy też konkursy promujące twórczość własną uczniów.  W ten sposób uczniowie motywują się do nauki i rozwijania swoich zainteresowań. „Kulturalna pasta”, „Twórczość własna uczniów”, „Tolerancyjny – nieobojętny”. Dzięki organizowanym przez nią cyklicznie różnorodnym konkursom, rozwijającym twórczość uczniów, wychowankowie chętnie brali w nich udział, ponieważ sami podawali pomysły na szkolne konkursy, które byłyby zgodne z ich zainteresowaniami. W roku szkolnym 2020-2021, po przebadaniu potrzeb i zainteresowań uczniów, zorganizowała konkurs, który pozwolił im zwrócić uwagę na poprawność i kulturę języka polskiego, którą mogli wykorzystać przy pisaniu prac konkursowych
pt. „Kulturalna pasta”, tworząc jednocześnie prace pisemne w nowym, interesującym ich  gatunku literackim. W roku szkolnym 2021-2022 zorganizowała szkolny konkurs plastyczny „Twórczość Norwida w pracach plastycznych uczniów”, dzięki któremu podniesiony został stopień inwencji twórczej uczniów poprzez przekład intersemiotyczny języka literatury i prac plastycznych. Z kolei szkolny konkurs kaligraficzny „Moje motto życiowe”, zorganizowany również przez nią w bieżącym roku szkolnym, miał za zadanie promowanie wartości etyczno-patriotycznych, przy jednoczesnym kształceniu estetycznego pisma poprzez kaligrafię. Uczestnicy konkursu mieli samodzielnie napisać piórem swoje motto życiowe (z podaniem autora motta).

Ponadto uczniowie Beaty Prościak zdobywali czołowe miejsca i wyróżnienia w eliminacjach szkolnych, wojewódzkich, powiatowych jako laureaci Ogólnopolskich Konkursów Recytatorskich w kategorii recytacja, poezja śpiewana, „wywiedzione ze słowa”, Archidiecezjalnych czy Podkarpackich Konkursach Poezji Religijnej, w konkursach literackich w ramach „Dni Leżajska”, w konkursach plastycznych w ramach „Rzeszowskich Dni Kultury Szkolnej”. 

W roku szkolnym 2020-2021 zorganizowała szkolny konkurs polonistyczny pt. „Twórczość własna uczniów”. Z kolei w roku 2019-2020 – dwa konkursy, które propagowały zarówno twórczość własną uczniów, jak również piękne pismo. Pierwszy z nich to konkurs literacki na napisanie opowiadania na temat:„ Czym różni się człowiek od maszyny? Napisz opowiadanie, w którym wskażesz różnice i podobieństwa”. Powołaj się na przykłady bohaterów literackich oraz własne doświadczenia. Drugi to konkurs kaligraficzny na przepisanie pismem ręcznym przy użyciu pióra całego „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza lub jego fragmentu, uwzględniając ozdobną ornamentykę i kolorystykę tekstu. Celem konkursu było propagowanie pięknego pisania pięknych tekstów, szerzenie piękna polskiej kultury, literatury, pamięci narodowej. W 2018 roku również zorganizowała różnego typu konkursy, np. konkurs szkolny pt. „Historia mojego czytania” (wrzesień – grudzień 2018). Oto inne przykładowe osiągnięcia: III miejsce w Konkursie Piosenki Europejskiej (2018), wyróżnienie w XXVIII Konkurs Piosenki „O złoty klucz do sławy” 2018.
W XIV edycji Rzeszowskich Dni Kultury Szkolnej Rzeszów 2006, w ramach konkursu plastycznego „Ściana”,  uczniowie zdobyli wyróżnienie. Z kolei w Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym „Tęcza” zajęli 3 miejsce w województwie. Przygotowany przez Panią Beatę Prościak Zespół Muzyczny zdobył miano laureata eliminacji powiatowych XLIX edycji Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego – Leżajsk 2004. Poza tym uczniowie zdobyli miano laureata eliminacji rejonowych Podkarpackiego Konkursu Poezji Religijnej w kategorii poezji śpiewanej – Giedlarowa 2004. Prowadzona przez nauczycielkę grupa teatralna, zdobyła wyróżnienie w eliminacjach powiatowych XLVII Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego – Leżajsk 2002. Natomiast uczniowie biorący udział w V Archidiecezjalnym Konkursie Recytacji Poezji Religijnej – Przemyśl 2001, otrzymali wyróżnienie. Dodatkowo, biorąc udział w  eliminacjach rejonowych X Podkarpackiego Konkursu Poezji Religijnej w kategorii poezji śpiewanej – Giedlarowa 2000, zajęli III miejsce. Z kolei efektem udziału w III Archidiecezjalnym Konkursie Recytacji Poezji Religijnej – Przemyśl 1999, było zdobycie wyróżnienia. Warto też wspomnieć, że jej uczniowie biorąc udział w eliminacjach rejonowych XLIV Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego w 150 rocznicę śmierci J. Słowackiego – Sędziszów Małopolski 1999, również zostali wyróżnieni. Dodatkowo, angażując się w konkursie literackim „Ziemia Leżajska w twórczości literackiej młodzieży”, w ramach „Dni Leżajska” 1999, w kategorii prozy (w 600 lecie miasta Leżajska), zajęli II i III miejsca.

Pozytywne oddziaływanie na nauczycieli

  1. Stwarzanie swoją podstawą wzorca nauczyciela i wychowawcy:

Pani dr Beata Prościak na bieżąco zachęca uczniów do podejmowania działań społeczno- obywatelskich i patriotycznych, w tym do udziału w uroczystościach patriotycznych oraz wspierania zbiórek na cele społeczno-obywatelskie. Prowadzi zajęcia wychowawcze, które promują wartości społeczno- obywatelskie
i patriotyczne. Włącza się w pracę koła wolontariatu poprzez zachęcanie uczniów do działania w ramach Wolontariatu i wspierania prowadzonych przez niego zbiórek. Uzyskuje wymierne efekty w pracy wychowawczej. Prezentuje wysoką kulturę osobistą i swoim przykładem zachęca uczniów do działań patriotycznych i kulturowych, np. przez branie udziału w uroczystościach patriotycznych oraz w corocznym Przeglądzie Twórczości Nauczycieli organizowanym przez Muzeum Ziemi Leżajskiej. Podczas lekcji języka polskiego kładzie szczególny nacisk na kształtowanie postawy patriotycznej i realizowania idei prawdy, dobra i piękna. Jednocześnie od początku jej pracy w Zespole Szkół Technicznych w Leżajsku była przez dziesięć lat opiekunką działającego w szkole Zespołu Pieśni i Tańca „Ziemia Leżajska”, w którym uczniowie mogli rozwijać swoje pasje taneczne. Towarzyszyła im podczas wszelkich wyjazdów, występów, zajmowała się nawet renowacją strojów tanecznych. Owocem jej działań było łączenie tanecznych doświadczeń uczniów z literaturą i wprowadzaniem doświadczeń tancerzy do praktyki lekcyjnej. Napisała na ten temat nawet artykuł naukowy: Prościak B., Jak łączyć kształcenie polonistyczne z wychowaniem przez taniec?, „Warsztaty Polonistyczne” , Wrocław 2001, nr 3, s. 52 – 57.

Pani dr Beata Prościak była także współautorką monografii, w której opracowała rozdział dotyczący działalności Zespołu Pieśni i Tańca „Ziemia Leżajska”: Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku. 120 lat szkolnictwa zawodowego w Leżajsku 1886-2006, komitet redakcyjny: m. in. Beata Prościak, Leżajsk 2006, s. 592.

Ponadto Pani Beata Prościak mobilizowała nauczycieli oraz pedagogów i psychologów do współpracy                        w badaniach naukowych i projektach dydaktycznych. Dla przykładu na zamówienie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie opracowała,  we współpracy z innymi nauczycielami  oraz pedagogiem, ogólnopolskie kompleksowe kryteria oceniania prac maturalnych uczniów  z dysleksją rozwojową, głęboką dysleksją rozwojową, dysortografią, dysgrafią, dysleksją w zakresie języka polskiego (współpracowała
z Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną w Leżajsku), języka obcego (współpracowała z nauczycielem języka obcego), matematyki (współpracowała z nauczycielami matematyki). Kryteria te zostały przekazane do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.

Dodatkowo kilka razy zapraszała do współpracy w swoich badaniach naukowych nauczycieli polonistów oraz nauczycieli języków obcych. Ich nazwiska pojawiały się jako współautorskie w niektórych publikacjach naukowych, np.:

Beata Prościak, Marcin Prościak, Renata Suszyło-Martula, Małgorzata Sroka O niedoskonałościach ChatGPT i wątpliwym wykorzystaniu go w obecnym kształcie technologicznym w nauczaniu języka polskiego oraz w badaniach naukowych Polonistyka. Innowacje Numer 18, 2023 DOI: 10.14746/pi.2023.18.13

Beata Prościak, Halina Samko, Marcin Prościak, Rozwiązania w zakresie koncepcji  nauczania języka polskiego w dobie pandemii i po pandemii, [w:] Zdalna i bezpośrednia diagnostyka edukacyjna, pod red. B. Niemierki i M. K. Szmigel, Wyd. Tomami, Warszawa 2022.

Beata Prościak, Halina Samko, Człowiek a bot – paralele matematyczno-polonistyczne w diagnostyce edukacyjnej, czyli kilka uwag o „czujących robotach”, [w:] Rola społeczna diagnostyki edukacyjnej,
Wyd. Tomami, Warszawa 2020, s. 383-406.

Beata Prościak, Małgorzata Trębacz, Renata Suszyło – Martula, Słownictwo barierą czytelniczą młodych, „Dialog Edukacyjny” 2015, nr 3-4, Rybnik 2015.

Beata Prościak, Małgorzata Trębacz, Renata Suszyło – Martula, Paradoksy słowne na maturze – nadinterpretacja czy „językowy efekt fatamorgany, „Dialog Edukacyjny” 2016, nr 1-2, Rybnik 2016. 

Prościak B., Grabowska – Błońska A., O potrzebie zmiany kryteriów oceniania matury pisemnej z języka obcego, „Dysleksja” 2011, nr 3, s. 46-48.

Od kilkunastu lat bierze udział w Powiatowym Przeglądzie Twórczości Nauczycieli, podczas którego prezentowała swoją twórczość naukową i artystyczną.

Badania naukowe (zaprezentowane w opublikowanym artykule naukowym: Beata Prościak, Halina Samko, Marcin Prościak, Rozwiązania w zakresie koncepcji  nauczania języka polskiego w dobie pandemii
 i po pandemii,
[w:] Zdalna i bezpośrednia diagnostyka edukacyjna, pod red. B. Niemierki i M. K. Szmigel, Wyd. Tomami, Warszawa 2022)wykazały, że uczniowie z ZST w Leżajsku, których uczy dr Beata Prościak są w dużej mierze bardziej zadowoleni z całokształtu jej działań dydaktyczno – wychowawczych
i stosowanych przez nią metod pracy, które wpływały jednocześnie na komfort pracy uczniów i motywację do nauki języka polskiego, niż przebadani uczniowie z grupy ogólnopolskiej. Można więc mówić o sukcesie na skalę ogólnopolską, zarówno nauczyciela dr Beaty Prościak, jak i szkoły – Zespołu Szkół Technicznych im. T. Kościuszki w Leżajsku. Wymierny efekt jej działań jest zwłaszcza zauważalny w pozytywnym nastawieniu jej uczniów do życia, ponieważ odwróciła uwagę wychowanków od tragedii życiowych
i nakierowała ich na pozytywne zachowania i działania życiowe. Fakt ten został potwierdzony w ostatnich badaniach naukowych, o których wspomniano wyżej.

Pani Beata Prościak dzieliła się również swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, instruując ich podczas przeprowadzonych przez nią szkoleń dla nauczycieli, i wpływając w ten sposób na podniesienie wyników całej szkoły. Jej działania sprawiły, że nauczyciele z Zespołu Szkół Technicznych
im. T. Kościuszki w Leżajsku stawali się coraz bardziej zmotywowani do pracy i coraz bardziej kreatywni. Każdy życzyłby sobie mieć w swoim gronie pedagogicznym tak kreatywnego nauczyciela, który miałby tak istotny wpływ na jakość kształcenia w swojej szkole.

Pani Beata Prościak w swojej pracy zawodowej promowała twórczość własną uczniów i rozwój indywidualizmu każdego z nich. Sprawiała, że uczniowie, zwłaszcza ci z SPE, mogli przekierować swoją uwagę na sukces, wyłuskiwała talenty i unikatowe zdolności uczniów. Wykładnię jej działań może stanowić oprócz udziału w różnego typu konkursach i Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego, m. in. wydanie przez jej uczniów dwóch książek na skalę ogólnopolską w Inteligentnym Systemie Wydawniczym Ridero, biorąc udział w konkursie „Misja – książka” 2016, 2017 pod honorowym patronatem MEN.

Wymiernym efektem jej pracy było opracowanie autorskiej propozycji dodatkowego pytania maturalnego, które byłoby miernikiem możliwości twórczych ucznia. Sposób jego tworzenia i oceny proponowała podczas wystąpienia na konferencji naukowej, po której jej propozycja zostawiła ślad
w publikacji naukowej po XXII Krajowej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej (Kraków, 23-25 września 2016 roku).

(Publikacja: Beata Prościak,  Matryca prognozowania pomiaru twórczości ucznia na maturze pisemnej
z języka polskiego – propozycja badania,
(w:) Diagnozowanie twórczości uczniów
 i nauczycieli,
pod red. B. Niemierki i M. K. Szmigel, Grupa Tomami, Kraków 2016.)

  1. Dzielenie się z innymi nauczycielami swoją wiedzą i doświadczeniem zawodowym:

Pani dr Beata Prościak na bieżąco prowadziła szkolenia dla nauczycieli, wykorzystując swoje badania naukowe. W 2023 roku prowadziła dwa szkolenia prezentujące jej najnowszą autorską aktywizującą ponadprzedmiotową metodę nauczania – gamifikacji błędów i faktów, która równoważy deficyty uwagi uczniów oraz daje rozwiązania dydaktyczno-wychowawcze zarówno dla uczniów z SPE, jak i bez SPE–  dla nauczycieli przedmiotów humanistycznych (luty 2023), jak i przedmiotów zawodowych (marzec 2023)
w Zespole Szkół Technicznych im. T. Kościuszki w Leżajsku. Dodatkowo w grudniu 2023 roku prowadziła lekcję otwartą z wykorzystaniem swojej nowatorskiej metody w celu pokazania nauczycielom jej realizacji i efektów w praktyce.

Ponadto przeprowadziła też ogólnopolskie szkolenie przeznaczone dla bibliotekarzy i nauczycieli. Było to seminarium prowadzone w Sulejówku 06. 06. 2013 roku. Przedstawiła tam publiczną prezentację swoich nowych autorskich metod pracy z uczniem z trudnościami w nauce o inteligencji dyslektyczno-kreatywnej (publikacja na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie w zakładce: Wydział informacji i promocji (tu: informacje pedagogiczne).

Wśród jej publicznych wystąpień naukowych pojawiły się szeroki zakres tematów związanych ze szkolnictwem  i edukacją, o czym świadczy poniższy wykaz wygłoszonych przez Panią dr Beatę Prościak referatów na konferencjach krajowych i międzynarodowych. Po każdej konferencji naukowej, Pani Beata Prościak przeprowadza szkolenia dla nauczycieli i pedagogów.

Ministerstwo Edukacji Narodowej (Departament Podręczników, Programów i Innowacji) wyraziło zgodę na rozpowszechnienie jej dokonań naukowych i propozycji lekturowych i zleciło jej rozpowszechnienie ich wśród dyrektorów szkół, nauczycieli i bibliotek w całej Polsce (sygnatura dokumentu: DPPI – WPPiP.4083.248.2018). MEN poleca, aby nauczyciele wykorzystywali na swoich lekcjach materiały metodyczne jej autorstwa.

Po każdej konferencji naukowej, szkoleniach dla nauczycieli, lekcjach otwartych, Pani Beata Prościak przeprowadza szkolenia dla nauczycieli i pedagogów.

Podczas dyskusji po szkoleniach wypracowuje wnioski do pracy, a otrzymane informacje przekazuje podczas spotkań Zespołu Przedmiotów Humanistycznych w formie referatów, które były dyskutowane, omawiane i wdrażane do pracy dydaktyczno-wychowawczej. Ponadto upowszechnia opracowane wnioski, np. starała się o zamieszczenie publikacji naukowych na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie (pismo z dnia 14.03.2019r.).

  1. Pełnienie funkcji doradczych i eksperckich w systemie oświaty, systemie pomocy społecznej lub postępowaniach w sprawach nieletnich:

         Pani Beata Prościak w 2024 roku pisząc artykuły naukowe dotyczące wykorzystania AI w szkolnictwie, została ekspertem z dziedziny wykorzystania sztucznej inteligencji. Z tego powodu została też naukowym recenzentem artykułu z międzynarodowej bazy naukowej ORCID z czasopisma „Nowa Audiofonologia” (z listy ministerialnej), wydawanego przez Międzynarodową Radę Naukową.

Pani dr Beata Prościak pracuje jako egzaminator Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie. Co roku cyklicznie od 18 lat ocenia matury z języka polskiego na poziomie podstawowym a od dwóch lat  również na poziomie  rozszerzonym. W ten sposób na bieżąco podnosiła swoje kompetencje zawodowe w zakresie nauczania języka polskiego poprzez zdobycie uprawnień do oceniania nowych matur z języka polskiego. Pełni również funkcje przewodniczącego lub egzaminatora podczas części ustnej matury z języka polskiego.

Pani dr Beata Prościak, brała udział w  międzynarodowym projekcie (z jednym z uniwersytetów
w Danii),  w ramach którego wprowadziła swoje innowacyjne rozwiązania metodyczne, dydaktyczne
i wychowawcze, pomysły i badania naukowe, zarówno na arenę międzynarodową (wygłaszając wystąpienie podczas konferencji międzynarodowej), a jednocześnie na co dzień, w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej, dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem zarówno z nauczycielami (przeprowadzając szkolenia z jej autorskiej metody gamifikacji błędów oraz faktów), jak i uczniami (wśród których we współpracy z nauczycielami Zespołu Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku je wprowadza).

Pani dr Beata Prościak współpracowała z ekspertami z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie przy opracowaniu ogólnopolskich kryteriów maturalnych dla uczniów z dysfunkcjami na zamówienie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie. Otrzymała w związku ze swoją działalnością, dwukrotnie pisemne podziękowania od Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.

W ramach pomocy uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przedstawiła Polskiemu Towarzystwu Dysleksji propozycję zmian kryteriów oceniania matury pisemnej z języka obcego.  (Informacja o współpracy została zamieszczona na stronie internetowej „Dysleksji”). Dodatkowo opublikowany został artykuł naukowy: Prościak B., Grabowska – Błońska A., O potrzebie zmiany kryteriów oceniania matury pisemnej z języka obcego, „Dysleksja” 2011, nr 3, s. 46-48.

Jako literaturoznawca została poproszona w charakterze eksperta o sporządzenie recenzji naukowej do publikacji ukraińskiego poety, mieszkającego w Nowym Jorku, Wasyla Machno pt. Dubno koło Leżajska. Wiersze i eseje. Promocja książki odbyła się 08. 09. 2012 roku.

Ponadto dr Beata Prościak pracowała też w jury różnych konkursów pozaszkolnych oraz szkolnych.

Przy konkursach pozaszkolnych:

  • w jury konkursu recytatorskiego „Literatura i Dzieci” pt. „Podróże małe i duże” w dniu 16.11.2015 roku zorganizowanego przez MCK w Leżajsku (MCK Biblioteka Publiczna im. Stanisława Wyspiańskiego w Leżajsku).
  • w jury Powiatowego Konkursu Poetyckiego „Rozmowa z drzewem” organizowanego
    z okazji jubileuszu „90-lecia Lasów Państwowych” i „70-lecia Nadleśnictwa Leżajsk” (Leżajsk, 2014).

Przy konkursach szkolnych:

  • w jury szkolnego konkursu plastycznego pt. „Polska walcząca, Polska niepodległa”–5 listopada 2018 r.
  • w jury szkolnego konkursu „Literacka interpretacja dzieła malarskiego”, którego organizatorem była biblioteka ZST  w Leżajsku – 21.01. 2019 r.
  • w jury szkolnego konkursu „Twórczość własna uczniów” 2020 r.
  • w jury szkolnego konkursu „Kulturalna pasta” 2021 r.
  • w jury szkolnego konkursu plastycznego „Twórczość Norwida w pracach plastycznych uczniów” 2021 r.,
  • w jury szkolnego konkursu kaligraficznego „Moje motto życiowe” 2021 r.
  • w jury szkolnego konkursu mitologicznego 2022 r.

Wysoki poziom kultury pedagogicznej

  1. Wybitna umiejętność prowadzenia dialogu z uczniami, rodzicami oraz nauczycielami:

Pani dr Beata Prościak na bieżąco współpracuje z nauczycielami, rodzicami i uczniami w przypadkach pojawiających się problemów szkolnych, w tym z wychowawcami i pedagogami szkolnymi. Konsultuje swoją pracę dydaktyczną i wychowawczą z innymi nauczycielami podczas posiedzeń Zespołu Przedmiotów Humanistycznych oraz w każdym przypadku wymagającym porady i współpracy. Dba o właściwe stosunki międzyludzkie w gronie nauczycieli, rodziców oraz uczniów, dzieli się z nimi wiedzą i doświadczeniem, stara się pomagać w przypadku problemów.

Na bieżąco rozpoznaje środowisko rodzinne swoich uczniów i ich problemy (rodziny zastępcze, opiekę kuratora, rodziny niepełne, itp.). Co roku uczestniczy i/lub zabiera glos podczas wywiadówek zwłaszcza
w klasach maturalnych. Prezentuje i omawia wyniki matur próbnych. Współpracuje z wychowawcami klas i na bieżąco kontaktuje się za ich pośrednictwem lub samodzielnie z rodzicami uczniów, którzy sprawiają kłopoty wychowawcze lub dydaktyczne. Kontaktuje się również z rodzicami uczniów, którzy osiągają wyróżnienia, nagrody lub biorą udział w konkursach czy olimpiadach, składając podziękowania i gratulacje. Stara się o dofinansowanie nagród dla uczniów osiągających sukcesy. Prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą  i opiekuńczą we współpracy z rodzicami.

Wybitna umiejętność prowadzenia dialogu z uczniami, rodzicami oraz nauczycielami dr Beaty Prościak  poparta jest również jej wnioskami zawartymi w publikacji książkowej jej autorstwa. Pokazuje ona sposoby mediacji z rożnymi typami inteligencji uczniów, które można odnieść do każdego człowieka.  Jako nauczyciel i wychowawca odniosła sukces na skalę ogólnopolską. Stworzyła nowy algorytm nauczania języka polskiego, który opiera się na przekierowaniu uwagi na źródła, które pokazują pozytywne strony życia, dzięki wykorzystaniu jej autorskiej metody nauczania, która zdobyła już popularność w całej Polsce. Szczegółowy opis metody przedstawiony jest w wydanej przez nią książce: Prościak B., Szkoła bez agresji. Od mediacyjnego kształcenia do bezkonfliktowego wychowania, Difin, Warszawa 2013.

  1. Umiejętność stawiania wymagań mobilizujących uczniów do pracy nad własnym rozwojem:

       Pani dr Beata Prościak organizowała przedsięwzięcia o dużych walorach dydaktycznych, np. w kierunku samokształcenia uczniów.

       Wspierała ideę pracy z uczniem zdolnym i mobilizowała uczniów do udziału w Olimpiady Literatury i Języka Polskiego, za co otrzymała podziękowanie od Komitetu Okręgowego Olimpiady i Języka Polskiego (marzec 2019 r.).

Cyklicznie zachęca uczniów do brania udziału w szkoleniu bibliotecznym na temat „Warsztat informacyjny biblioteki pedagogicznej – INTEGRO, Bibliografia, IBUK LIBRA oraz serwisy poświęcone literaturze i kulturze (zorganizowanego dla uczniów biorących udział w „Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego” organizowanym przez Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką w Rzeszowie – Filia
w Leżajsku) – wrzesień – grudzień 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, 2024. W ubiegłym roku szkolnym zwiększyła zakres uczniów objętych szkoleniem do klas czwartych i piątych.

Ponadto od kilkunastu lat prowadzi „Koło miłośników języka polskiego” i w ten sposób mobilizuje uczniów do samokształcenia i rozwijania swoich pasji. Od 29 lat aktywnie przygotowuje uczniów do udziału w różnorodnych konkursach. Co rok prowadzi konsultacje dla maturzystów, którzy w ten sposób zobligowani są do pracy nad własnym rozwojem.

Wielką troską otaczała też uczniów szczególnie uzdolnionych. Warto dodać, że będąc od kilku lat opiekunką uczniów uzdolnionych artystycznie w stworzonym przez nią Art Klubie, chcąc być inspiracja dla uczniów, sama czynnie uczestniczy w życiu artystycznym na skalę międzynarodową, ponieważ obrazy jej autorstwa (w nowatorskim kierunku artystycznym inspirowanym fraktalami) były wystawiane w międzynarodowych galeriach, np. w Galerii Steiner w Wiedniu. Obecnie doceniona została jako wizjoner sztuki współczesnej i najbliższa wystawa jej malarstwa ma się odbyć w największej galerii światowej w Nowym Jorku (Artexpo New York) w dniach 3-6 kwietnia 2025 roku.

  1. Wysoki poziom kultury języka:

Pani dr Beata Prościak podejmowała i podejmuje szereg czynności, które świadczyły wysokim poziomie kultury języka zarówno jej samej, jak i jej uczniów. Na bieżąco uczestniczy w różnych formach doskonalenia zawodowego w postaci warsztatów i szkoleń oraz konferencji, w tym konferencji naukowych krajowych
i międzynarodowych, podczas których występowała jako prelegentka, władając piękną i poprawną polszczyzną.

Pracowała jako adiunkt w Wyższej Szkole Zarządzania w Rzeszowie i i była wykładowcą krzewiącym poprawność i kulturę języka: m. in. takich przedmiotów jak: kultura języka, wizerunek  osoby publicznej, retoryka i erystyka. Ponadto występowała podczas  konferencji naukowych na szczeblu krajowym
i międzynarodowym, operując piękną polszczyzną. Wymieniając się  doświadczeniami, brała udział
w spotkaniach z językoznawcami, m. in. w spotkaniu z profesorem J. Bralczykiem pt. „Jak mówić, żeby nas słuchano?” zorganizowanym przez WSiZ w Rzeszowie. Spotkanie odbyło się w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie w dniu 07. 04.2017 roku. Poza tym w ramach XXIII Krajowej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej pt. „Diagnozowanie umiejętności praktycznych w toku kształcenia
i egzaminowania” brała udział w warsztatach pt. „Piękny styl w publikacjach popularnonaukowych”. Prowadzili: Bolesław Niemierko, Grażyna Gawryłow w dniu 22 września 2017 roku.

Na bieżąco podejmowała ona działania związane z doskonaleniem warsztatu pracy. Brała udział
w różnego rodzaju szkoleniach podnoszących kwalifikacje do oceny matur zewnętrznych pisemnych oraz ustnych z języka polskiego. Prowadzone były przez OKE oraz CKE. Ponadto szkolenia, w których uczestniczyła dotyczyły wprowadzania nowych metod pracy dydaktyczno-wychowawczej, w tym aktywizujących oraz lekcji odwróconej oraz radzenia sobie z uczniami w sytuacjach trudnych (szkolenia prowadzone np. przez Nową Erę) i podnoszących swoje kompetencje w zakresie realizacji nowych lektur
z podstawy programowej zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym oraz kultury języka
i znajomości błędów językowych.  Były to szkolenia organizowane zazwyczaj przez OKE oraz PCEN.

Przygotowywała uczniów do Ogólnopolskiej Olimpiady Literatury i Języka Polskiego, zwracając szczególną uwagę na kulturę i poprawność językową. Oto tematyka niektórych prac pisemnych: „Polowanie na byki” – błędy językowe we współczesnej polszczyźnie (sfery występowania błędów i sposoby ich korygowania) – 2017-2018, „Językowy obraz lasu i środowiska leśnego w literaturze kluczem do zrozumienia tekstu”(2019-2020), „Między książką cyfrową a tradycyjną, czyli o wpływie literatury cyfrowej na czytelnictwo młodzieży w XXI wieku” (2020-2021), „Język w wyprawach do innych światów. Osobliwości językowe literatury science fiction i fantasy na przykładzie innowacji leksykalnych
i gramatycznych wprowadzanych w tekstach tych gatunków”, „Średniowiecze – „wieki ciemne” czy czas metafizycznej refleksji nad światem i człowiekiem?” (2021-2022).

Szczególne osiągnięcia związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela

  1. Opracowanie własnego programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania cieszącego się uznaniem nauczycieli:

Pani dr Beata Prościak stworzyła nowe rozwiązanie metodyczne oraz pedagogiczne dla szkół dotyczące wprowadzenia nowatorskiej metody nauczania w edukacji oraz używania przez uczniów z możliwością wykorzystania sztucznej inteligencji (ang. Artifical Intelligence) np. ChatGPT i Bardobecnie Gemini. 

Na podstawie przeprowadzonych przez Panią dr Beatę Prościak badań międzynarodowych, związanych z problemami współczesnego pokolenia cyfrowego uczniów w szkołach (m. in. deficytu uwagi uczniów, który jest obecnie już problemem całego pokolenia cyfrowego), wprowadziła ona do szkół nowoczesną metodykę nauczania, w tym nowatorską metodę gamifikacji błędów oraz faktów jej współautorstwa, która stawia nauczyciela w roli programisty komputerowego. Dzięki niej można promować aktywność uczniów i motywować ich do czynnego udziału w zajęciach.  Pani dr Beata Prościak posiada  również autorskie elektroniczne narzędzie dla nauczycieli, które służy do bieżącego oceniania aktywności uczniów w czasie lekcji. Metoda uwzględnia korzystanie ze sztucznej inteligencji podczas zajęć z uczniami.

Nowa metoda nauczania została zaprezentowana przez Panią dr Beatę Prościak 15 grudnia 2022 roku podczas międzynarodowej konferencji naukowej – the International Interdisciplinary Scientific Conference from the OSOBA series „Acceptance, Participation, Social Solidarity ‒ Interdisciplinary Challenges in Creating of Community for All” organized on 15th December 2022 by the Maria Grzegorzewska University in Warsaw (Poland). Tytuł wystąpienia brzmiał: Beata Prościak, Halina Samko, Marcin Prościak, Równoważenie deficytu uwagi uczniów dzięki zastosowaniu nowatorskiej metody aktywizującej w nauczaniu – gamifikacji błędów oraz faktów (Balancing the attentiondeficit of students, thanks to the use of the latestactivatingmethod in teaching – gamification of errors and facts).

Założenia metody opublikowane zostały w czasopiśmie “Wychowanie w Rodzinie”. Czasopismo uzyskało 100 punktów na liście MEiN pod unikatowym identyfikatorem czasopisma 495248, issn 2082-9019, e-issn 2300-5866. Oto link do publikacji w formacie PDF: https://wwr.edusfera.press/Nowatorska-metoda-gamifikacji-bledow-oraz-faktow-w-praktyce-szkolnej-kilka-slow-o,175493,0,1.html

Dzięki wyróżnieniu tekstu przez Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, ul. Drukarska 45/38, 53-311 Wrocław, e-mail: wwr@edusfera.press, związane z Uniwersytetem Wrocławskim, artykuł został przetłumaczony na język angielski i również udostępniony w modelu Open Access.
W ten sposób metoda została wprowadzona na rynki zagraniczne i dostępna międzynarodowo.  

Warto dodać, że już w 2013 roku również opracowała nową w kształceniu polonistycznym metodę piramidy mediacji, którą nie tylko wykorzystywała w swojej pracy z uczniami, ale również podzieliła się nią z innymi nauczycielami na skalę ogólnopolską. Zaprezentowała ją w swojej monografii naukowej
pt. Szkoła bez agresji. Od mediacyjnego kształcenia do bezkonfliktowego wychowania. Została ona wydana w 2013 roku.
Książka wnosi nowe pomysły do szkolnictwa i pokazuje, jak przez kształcenie polonistyczne, można przeciwdziałać agresji w szkole. Jest to autorska uniwersalna metoda pracy zarówno z uczniem zdolnym, jak i z dysfunkcjami, która pozwala zmienić dzisiejszą edukację w kierunku dominacji w nauczaniu celów wychowawczych. Warto podkreślić, że od 2013 roku do dnia dzisiejszego książka ta jest sprzedawana na bieżąco w kraju i za granicą. Zawiera ona także konkretne przykłady dydaktyczno-wychowawcze, które stanowią dla nauczycieli wzorcowe przykłady wykorzystania tej nowej metody.

  1. Uznany dorobek zawodowy potwierdzony Medalem Komisji Edukacji Narodowej, nagrodami ministra, kuratora oświaty lub organów prowadzących szkoły i placówki:

Pani Beata Prościak jest doktorem nauk humanistycznych. Tytuł uzyskała w 2003 roku w Akademii Pedagogicznej  (obecnie Uniwersytet Pedagogiczny)  w Krakowie. Jest ona autorką czterdziestu pięciu publikacji naukowych, w tym międzynarodowych. Brała czynny udział w kilkunastu konferencjach naukowych na skalę ogólnopolską i międzynarodową. Pracowała w Wyższej Szkole Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu oraz jako adiunkt w Wyższej Szkole Zarządzania w Rzeszowie. Jest nauczycielem dyplomowanym z 29 – letnim stażem pracy w Zespole Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki
w Leżajsku. 

W uznaniu dorobku i osiągnięć w pracy zawodowej, w dniu 10 października 2019 roku w Sali Kolumnowej Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego, została odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Został on przyznany 11 lipca 2019 roku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania.

Dodatkowo w dniu 19.12.2019 roku otrzymała pisemne wyrazy uznania ze strony Samorządu Województwa Podkarpackiego (Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie Departament Edukacji, Nauki i Sportu Oddział Nauki i projektów unijnych): „Proszę przyjąć wyrazy uznania dla Pani działalności, życzenia kolejnych sukcesów, rozwoju swoich zainteresowań i dorobku naukowego”. W imieniu Marszałka Województwa Podkarpackiego podpisał Wicemarszałek Województwa Piotr Pilch (sygnatura pisma: EN-V.152.11.2019.MC).

W 2016 roku otrzymała w uznaniu osiągnięć w pracy dydaktyczno-wychowawczej Nagrodę
II Stopnia Starosty Leżajskiego. W latach 2003, 2007, 2013, 2019, 2021, 2024 za wyróżniającą pracę dydaktyczną i wychowawczą otrzymała nagrody Dyrektora Zespołu Szkół Technicznych w Leżajsku.

  1. Znaczący udział w przygotowaniu zawodowym przyszłych nauczycieli:

Pani dr Beata Prościak uczestniczyła w realizacji projektu z Uniwersytetem w Danii, przygotowując szkolenia dla nauczycieli, związane z wykorzystaniem w pracy autorskiej metody aktywizującej – gamifikacja faktów i błędów. W ubiegłym roku szkolnym w ramach realizacji projektu z Uniwersytetem
w Danii, przeprowadziła dwa szkolenia dla Zespołu Przedmiotów Humanistycznych oraz Zespołu Przedmiotów Zawodowych w  Zespole Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku, które miały na celu zapoznanie ich z autorską metodą aktywizującą – gamifikacji faktów i błędów i wprowadzenie tej metody w praktykę szkolną wszystkich nauczycieli, ponieważ metoda jest ponadprzedmiotowa.

Dodatkowo w grudniu 2023 roku prowadziła lekcję otwartą z wykorzystaniem swojej nowatorskiej metody w celu pokazania nauczycielom jej realizacji i efektów w praktyce.

Pani dr Beata Prościak jako metodyk nauczania języka polskiego oraz wykładowca akademicki
w Państwowej Wyższej Szkole Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu prowadziła wykłady i ćwiczenia
z metodyki nauczania języka polskiego. Sprawowała opiekę naukową i dydaktyczną nad przyszłymi nauczycielami języka polskiego – studentami podczas praktyki pedagogicznej w szkołach, zleconej jej przez Instytut Polonistyki w Państwowej Wyższej Szkole Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu w latach  2004-2010.

Prowadziła też szkolenia dla nauczycieli, zarówno w swoim miejscu pracy, jak i na forum ogólnopolskim, np. w ramach współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie – przeprowadziła ogólnopolskie seminarium pt.  Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w bibliotece szkolnej – uczeń zdolny, uczeń z trudnościami   w nauce  – 06-07. 06.  2013 r. (seminarium w Sulejówku).

Ponadto była opiekunem praktyki kilku studentów polonistyki oraz opiekunką stażu nauczycieli mianowanych, starających się o uzyskanie stopnia nauczyciela dyplomowanego.

  1. Publikacje dotyczące oświaty i problematyki edukacyjnej:

Międzynarodowe i Krajowe publikacje dotyczące oświaty i problematyki edukacyjnej wysoko indeksowane na liście Ministerstwa Edukacji i Nauki:

Wykaz publikacji naukowych dr Beaty Prościak

  1. Beata Prościak, Marcin Prościak, Renata Suszyło-Martula, Małgorzata Sroka O niedoskonałościach ChatGPT i wątpliwym wykorzystaniu go w obecnym kształcie technologicznym w nauczaniu języka polskiego oraz w badaniach naukowych Polonistyka. Innowacje Numer 18, 2023 DOI: 10.14746/pi.2023.18.13
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  • Beata Prościak, Marcin Prościak, Halina Samko, An innovative method of gamification of errors and facts in school practice – a few words about its implementation in the context of maintaining students’ attention. „Family Upbringing”
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  • Beata Prościak, Marcin Prościak, Halina Samko, Nowatorska metoda gamifikacji błędów oraz faktów w praktyce szkolnej – kilka słów o jej wdrożeniu w kontekście podtrzymywania uwagi uczniów w czasopiśmie “Wychowanie w Rodzinie”. Uzyskało ono 100 punktów na liście MEiN pod unikatowym identyfikatorem czasopisma 495248, issn 2082-9019, e-issn 2300-5866.
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  • Beata Prościak, Marcin Prościak, Dorota Kostek, Wojciech Kostek, Deficyt uwagi uczniów – problemem współczesnego pokolenia cyfrowego w kontekście SPE I potrzeby redefiniowania zadań szkoły XXI wieku, [w:] Diagnostyka edukacyjna oceniania szkolnego i akademickiego, pod red. B. Niemierki I M. K. Szmigel, PTDE, Łódź 2023, s. 307-32.
  • Beata Prościak, Halina Samko, Marcin Prościak, Równoważenie deficytu uwagi uczniów dzięki zastosowaniu nowatorskiej metody aktywizującej w nauczaniu – gamifikacji błędów oraz faktów [artykuł zgłoszony do publikacji w „Szkole Specjalnej” (PL ISSN 0137-818X, MEiN 2021: 40 pkt, INDEX COPERNICUS 2020: 95,25).
  • Beata Prościak, Halina Samko, Marcin Prościak, Rozwiązania w zakresie koncepcji nauczania języka polskiego w dobie pandemii i po pandemii,[w:] Zdalna i bezpośrednia diagnostyka edukacyjna, pod red. B. Niemierki i M. K. Szmigel, Wyd. Tomami, Warszawa 2022.
  • Beata Prościak, Marcin Prościak, Wpływ wykluczenia uczniów (w tym z SPE) na ich zachowania cyfryzacyjne w mediach społecznościowych, „Wychowanie do Życia w Rodzinie”, Wrocław, Tom XXI (2/2019) MEiN: 70 pkt., poz. 31263.
  • Beata Prościak, Halina Samko, Człowiek a bot – paralele matematyczno-polonistyczne w diagnostyce edukacyjnej, czyli kilka uwag o „czujących robotach, [w:] Rola społeczna diagnostyki edukacyjnej, Wyd. Tomami, Warszawa 2020, s. 383-406.
  1.  Beata Prościak, Źródła motywacji czytelniczej uczniów i ich kompetencje motywacyjne na podstawie predyspozycji czytelniczo-rozwojowych, [w:] Znaczenie Diagnostyki Edukacyjnej dla procesu kształcenia, pod red. B. Niemierki i M. K. Szmigel, Grupa Tomami, Kraków 2019, s. 359-383.
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  1. Beata Prościak, Jak zapełnić lukę w algorytmie umiejętności diagnostycznych nauczycieli?[w:] Wspomaganie rozwoju kompetencji diagnostycznych nauczycieli, pod red. Bolesława Niemierki i Marii Krystyny Szmigel, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Katowice 2018, s. 461-476.), jak również w wersji elektronicznej (artykuły z konferencji dostępne na stronie PTDE
    http://www.ptde.org/pluginfile.php/1378/mod_page/content/13/PTDE_2018_461.pdf). Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  1. Beata Prościak, Propozycja diagnozowania i kształcenia praktycznych umiejętności czytania na podstawie „słowników lekturowych”, (w:) Diagnozowanie umiejętności praktycznych w toku kształcenia i egzaminowania, pod red. B. Niemierki  i M. K. Szmigel, s. 293-307, Grupa Tomami, Kraków 2017.
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  1. Beata Prościak, Matryca prognozowania pomiaru twórczości ucznia na maturze pisemnej z języka polskiego – propozycja badania, (w:) Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli, pod red. B. Niemierki i M. K. Szmigel, Grupa Tomami, Kraków 2016. 
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  1. Beata Prościak, Małgorzata Trębacz, Renata Suszyło – Martula, Paradoksy słowne na maturze – nadinterpretacja czy „językowy efekt fatamorgany, „Dialog Edukacyjny” 2016, nr 1-2, Rybnik 2016.
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  1. Beata Prościak, Małgorzata Trębacz, Renata Suszyło – MartulaSłownictwo barierą czytelniczą młodych, „Dialog Edukacyjny” 2015, nr 3-4, Rybnik 2015.
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  1. Prościak B., O sztuce zachowania zdrowia – od mediacyjnego kształcenia do bezkonfliktowego wychowania młodzieży, w: Między literaturą i medycyną. Człowiek wobec sytuacji ekstremalnych, cz. X, E. Łoch, E. Flis-Czerniak, G. Wallawender, S. Bobowski, Lublin 2014, s. 107-121. 
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  1. Prościak B., Zmiana losu bohatera literackiego – podstawą piramidy mediacji, (przyjęte do druku) „Dialog Edukacyjny”, Rybnik 2014.
  1. Prościak B., Piramida mediacji – najnowsze rozwiązania dydaktyczno- wychowawcze dla szkoły średniej, „Dialog Edukacyjny”, nr 1, Rybnik 2014, s. 51-52.
  1. Prościak B.Suszyło-Martula R., Trębacz M., Jak zrozumieć młodzież i przeciwdziałać agresji w szkole?„Dialog Edukacyjny”, nr 1, Rybnik 2014, s. 47-50.
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  • Prościak B., Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w bibliotece szkolnej – uczeń z trudnościami w nauce (publikacja na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie w zakładce: Wydział informacji  i promocji  (tu: informacje pedagogiczne).
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  • Prościak B., O kondycji słowa w szkole średniej – czyli o tym czy można nabyć umiejętności mediacji, zdając dzisiejszą maturę z języka polskiego, w: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, 140. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguage Polonae Partinentia IV, pod red. Budrewicz, Kondycja słowa w edukacji polonistycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2013).
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  • Prościak B., Szkoła bez agresji. Od mediacyjnego kształcenia do bezkonfliktowego wychowania, Difin, Warszawa 2013.
  • Prościak B., Kostek D., Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową w szkole średniej? „Polonistyka” 2012, nr 1.
  • Prościak B., Grabowska – Błońska A., O potrzebie zmiany kryteriów oceniania matury pisemnej z języka obcego, „Dysleksja” 2011, nr 3, s. 46-48.
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  • Prościak B., Odpowiednie dać rzeczy słowo…Ocena prac pisemnych a standaryzacja wymagań, „Język Polski w Gimnazjum”, 2011/2012, nr 2, s. 97-104. 
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.

  • Prościak B., Nowe potrzeby na rynku pracy – nowa tożsamość uczniów i zadania nauczycieli w świetle projektów unijnych i matury z języka polskiego, [w:] Nr 94, Studia at DidacticamLitterarumPolonarum et LinguagePolonae. Partinentia III, pod red. M. Jędrychowskiej, M. Szymańskiej, Kraków 2011, s. 184-194.
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  • Prościak B., „Rozprawka z czytania ze zrozumieniem”- czyli o najnowszej formie matury pisemnej z języka polskiego na poziomie podstawowym,   Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Nr 71, Studia At Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae. Partinentia I,  pod red. Jędrychowskiej, M. Sienko, J. Waligóry, Kraków 2010, s. 188-197.
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  • Prościak B., Koło miłośników języka polskiego – edukacja dla przyszłości , „Nowa Polszczyzna” 2008, nr 2, s. 22-24.
  • Prościak B., Między edukacją polonistyczną a zapotrzebowaniem na rynku pracy – czyli o sposobach uatrakcyjniania edukacji w ramach projektów unijnych (zapowiedź możliwości), „Kwartalnik Polonistyczny” 2008, nr 3.
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  • Prościak B., Czy nowa formuła egzaminu maturalnego sprzyja korelacji kształcenia językowego z literacko-kulturowym?, [w:] Wiązanie kształcenia językowego z literacko-kulturalnym w gimnazjach i liceach, pod red. Z. Urygi, Sieńko, Nowoczesna Szkoła, Kraków 2007, s. 62-80. 
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF. 
  • Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku. 120 lat szkolnictwa zawodowego w Leżajsku 1886-2006, komitet redakcyjny: m. in. Beata Prościak, Leżajsk 2006. s. 592.
  • Prościak B., Czy nowa formuła egzaminu maturalnego sprzyja korelacji kształcenia językowego z literacko-kulturowym? „Nowa Polszczyzna”, nr 1, Kraków 2006, s. 3-7.
  • Prościak B., Sposoby rozwijania samodzielności uczniów w przygotowaniu prezentacji maturalnej, „Język Polski w Liceum”, nr 3, Kielce 2005/2006, s. 99 – 104.
  • Prościak B., Propozycja wykorzystania komputera na lekcjach języka polskiego, „Z teorii i praktyki dydaktycznej języka polskiego”, T. 18, Katowice 2005.
  • Prościak B., Praca z uczniem zdolnym w „Kole Miłośników Poezji” (program autorski), „Język Polski w Liceum” nr 3, Kielce 2005.

  • Prościak B., Fedirko H., Gąsior W., Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku, [w:] Leżajsk, S. Mendelowski, Krosno 2003, s. 87 – 93.
  • Prościak B., Jak czytano utwory literackie w gimnazjach galicyjskich?, „Dydaktyka”, nr 1,„Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego” Seria Filologiczna, Rzeszów 2002, s. 149 – 159.
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  • Prościak B., O wychowaniu estetyczno – patriotycznym w gimnazjach galicyjskich, „Z teorii i praktyki dydaktycznej języka polskiego”, T. 16, Katowice 2001, s. 7 – 27.
  • Prościak B., Jak łączyć kształcenie polonistyczne z wychowaniem przez taniec?, „Warsztaty Polonistyczne” , Wrocław 2001, nr 3, s. 52 – 57.
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.
  • Prościak B., Wychowanie w szkole galicyjskiej w świetle tematyki prac pisemnych, „Warsztaty Polonistyczne”, Wrocław 2000, nr 2, s. 72 – 80.
    Kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF.

Wykaz wygłoszonych przez Panią dr Beatę Prościak referatów na konferencjach krajowych i międzynarodowych:

1) Wystąpienie podczas Ogólnopolskiej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, która odbyła się w Łodzi
w dniach 22-24 września 2023 roku. Odbyła się ona w Wydziale Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki Politechniki Łódzkiej pod patronatem MEN. Podczas konferencji dr Beata Prościak wystąpienie na temat: Beata Prościak, Marcin Prościak, Dorota Kostek, Deficyt uwagi uczniów – problemem współczesnego pokolenia cyfrowego w kontekście SPE i potrzeby redefiniowania zadań szkoły XXI wieku („Student attentiondeficit – a problem of the modern digitalgeneration in the context of SEN and the need to redefine the tasks of the 21st centuryschool”).

2) Wystąpienie podczas Międzynarodowej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej z cyklu „Osoba”, pt. „Akceptacja, Partycypacja, Solidarność społeczna – interdyscyplinarne wyzwania w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich, która obyła się 15 grudnia 2022 roku w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. MariiGrzegorzewskiej w Warszawie(the International Interdisciplinary Scientific Conference from the OSOBA series „Acceptance, Participation, Social Solidarity ‒ Interdisciplinary Challenges in Creating of Community for All” organized on 15th December 2022 by the Maria Grzegorzewska University in Warsaw (Poland).Tytuł wystąpienia brzmiał: Beata Prościak, Marcin Prościak Halina Samko,  Równoważenie deficytu uwagi uczniów dzięki zastosowaniu nowatorskiej metody aktywizującej w nauczaniu – gamifikacji błędów oraz faktów.

3)Wystąpienie podczas  XXVII Krajowej  Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej online pt. „Zdalna
i bezpośrednia diagnostyka edukacyjna”, pod patronatem Akademii Pedagogiki Specjalnej
im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, OKE w Krakowie, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej. Konferencja odbyła się w dniach 18-20. 11. 2021 roku a tytuł wystąpienia Beaty Prościak i Haliny Samko brzmiał: „Rozwiązania w zakresie koncepcji nauczania języka polskiego w dobie pandemii i po pandemii”.

4) Wystąpienie podczas  XXVI Krajowej  Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej online pt. „Rola społecznej diagnostyki edukacyjnej” , która odbyła się w dniach 19-20 listopada 2020 roku. Wśród jej organizatorów można wymienić: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, OKE w Krakowie, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Grzegorzewskiej w Warszawie. Tytuł wystąpienia Beaty Prościak i Haliny Samko brzmiał:  Człowiek a bot – paralele matematyczno-polonistyczne w diagnostyce edukacyjnej, czyli kilka uwag o „czujących robotach”.

5)Wystąpienie podczas XXXII międzynarodowej Konferencji Naukowej „Forum Pedagogów”, która odbyła się we Wrocławiu w dniach 20-21 listopada 2019 roku. Tematem konferencji było: Uobecnianie się inkluzji i ekskluzji w przestrzeni edukacyjnej. Organizatorami konferencji były takie ośrodki jak: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Zakład Profilaktyki i Resocjalizacji Uniwersytetu Wrocławskiego. Tytuł wystąpienia Beaty Prościak brzmiał: Wpływ wykluczenia uczniów (w tym z SPE) na ich zachowania cyfryzacyjne w mediach społecznościowych.

Beata Prościak, Marcin Prościak, Impact of student exclusion (including SEN students) on theirdigitisationbehaviour in social media, „Journal of Education Culture and Society No. 1_2020, s. 203-224. Link:https://www.researchgate.net/publication/342507543_Impact_of_student_exclusion_including_from_the_SPE_on_their_digitisation_behaviour_in_social_media

6)Wystąpienie podczas XXV Krajowej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej Znaczenie Diagnostyki Edukacyjnej dla procesu kształcenia, która odbyła się w dniach 19-21 września 2019 roku w Krakowie, temat wystąpienia brzmiał: Źródła motywacji czytelniczej uczniów i ich kompetencje motywacyjne na podstawie predyspozycji czytelniczo-rozwojowych

7)Wystąpienie podczas XXIV Krajowej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej Wspomaganie rozwoju kompetencji diagnostycznych nauczycieli, która odbyła się w Katowicach w dniach 27-29 września 2018 Krajowej Konferencji Diagnostyki roku. Honorowy patronat nad konferencją sprawowali m. in. Anna Zalewska Minister Edukacji Narodowej. Wystąpienie prezentowane było w sekcji Okiem humanisty. Jego temat brzmiał: Jak zapełnić lukę w algorytmie umiejętności diagnostycznych nauczycieli? Tekst dostępny jest zarówno w wydaniu książkowym (Beata Prościak, Jak zapełnić lukę w algorytmie umiejętności diagnostycznych nauczycieli?[w:] Wspomaganie rozwoju kompetencji diagnostycznych nauczycieli, pod red. Bolesława Niemierki i Marii Krystyny Szmigel, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Katowice 2018, s. 461-476.), jak również w wersji elektronicznej (artykuły z konferencji dostępne na stronie PTDE http://www.ptde.org/mod/page/view.php?id=710).

8)Wystąpienie podczas XXIII Krajowej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej pt. „Diagnozowanie umiejętności praktycznych w toku kształcenia i egzaminowania”, która odbyła się w Łodzi w dniach
22-24 września 2017 roku. Odbyła się ona w Uniwersytecie Łódzkim. Temat wystąpienia brzmiał: Propozycja diagnozowania i kształcenia praktycznych umiejętności czytania na podstawie „słowników lekturowych”.

9)Wystąpienie w czasie XXII Krajowej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, która ma się odbyła w Krakowie w dniach 23-25 września 2016 roku. Współorganizatorami konferencji są Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie im Jana Matejki i Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie. Tematyka konferencji brzmiała: „Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli”. Natomiast temat wystąpienia to: „Matryca prognozowania pomiaru twórczości ucznia na maturze pisemnej  z języka polskiego – propozycja badania”.

10)Wystąpienie podczas Międzynarodowej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej „Zmierzch” w Bielsku-Białej w dniach 14-15 listopada 2013 roku. (temat wystąpienia B. Prościak, Wpływ jakości i sposobu przekazywanych w szkole informacji na przeciwdziałanie agresji młodzieży w okresie „zmierzchu wartości”).

11)Wystąpienie podczas 10. Interdyscyplinarnej sesji naukowej organizowanej przez UMCS w Lublinie
z cyklu Między literaturą a medycyną. Temat konferencji brzmiał: Człowiek wobec sytuacji ekstremalnych w literaturze, medycynie i filmie (temat wystąpienia B. Prościak: O sztuce zachowania zdrowia –
 od mediacyjnego kształcenia do bezkonfliktowego wychowania młodzieży)
– 12-14.11.2012 r.

12)Wystąpienie podczas XV Jesiennej Szkoły Dydaktyków Literatury i Języka Polskiego pt. Kondycja słowa w edukacji polonistycznej. Uczeń – teksty- komentarze – kultura, która odbyła się 7-8 listopada 2011 roku
w Uniwersytecie Pedagogicznym  im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie –  Prościak B., O kondycji słowa w szkole średniej – czyli o tym, czy można nabyć umiejętności mediacji, zdając dzisiejszą maturę
z języka polskiego.

13)Wystąpienie podczas międzynarodowej konferencji naukowej zorganizowanej przez Wyższą Szkołę Zarządzania w Rzeszowie w dniach 30.06. – 01. 07. 2011 roku pt. Gospodarka – społeczeństwo –media
w okresie transformacji w I dekadzie XXI wieku” –
Prościak B., „Przepaść edukacyjna” – czy nowe możliwości zawodowe dla osób  z dysleksją? – w perspektywie wykorzystania nowych mediów.

14)Wystąpienie podczas XIV Jesiennej Szkoły Dydaktyki Literatury  i Języka Polskiego  pt. Nowe potrzeby na rynku pracy – nowa tożsamość uczniów i zadania nauczycieli w świetle projektów unijnych i matury
z języka polskiego
  listopad 2009 r.

15)Wystąpienie na konferencji naukowej  pt. „Problemy metodyczne szkolnych interpretacji dzieł literackich i innych tekstów kultury” w ramach XIII Jesiennej Szkoły Dydaktyków Literatury i Języka, która odbyła się w Akademii Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (temat wystąpienia: „Rozprawka z czytania ze zrozumieniem” – czyli o najnowszej formie matury pisemnej z języka polskiego 2007.

16) Wystąpienie podczas konferencji naukowej pt. „Wiązanie kształcenia językowego z literacko – kulturowym w szkołach ponadpodstawowych” w ramach XII Jesiennej Szkoły Dydaktyków Literatury
i Języka, która miała miejsce w Akademii Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (temat wystąpienia: Czy nowa formuła egzaminu maturalnego sprzyja korelacji kształcenia językowego
z literacko –kulturowym)
2005.

Trzy najważniejsze osiągnięcia dorobku zawodowego (szeregowane według ważności)

  1.  

Pani dr Beata Prościak stworzyła nowatorską metodę nauczania na skalę ogólnopolską gamifikacji faktów i błędów, która uwzględnia umiejętne korzystanie ze sztucznej inteligencji i przyczynia się do zwiększenia aktywności i motywacji uczniów do nauki oraz kształcenia kompetencji przyszłości – chociażby umiejętności zadawania właściwych pytań sztucznej inteligencji. Założenia metody zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Uniwersytetu Wrocławskiego „Wychowanie w Rodzinie” pt. „Nowatorska metoda gamifikacji błędów oraz faktów w praktyce szkolnej – kilka słów o jej wdrożeniu w kontekście podtrzymywania uwagi uczniów”. Wydawnictwo to uzyskało ono 100 punktów na liście MEiN. Dzięki wyróżnieniu tekstu przez Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, związane z Uniwersytetem Wrocławskim, artykuł został przetłumaczony na język angielski i również udostępniony na skalę ogólnoświatową. Dodatkowo Beata Prościak jest ekspertem z dziedziny wykorzystania sztucznej inteligencji w szkolnictwie. Została naukowym recenzentem artykułu z międzynarodowej bazy naukowej ORCID z czasopisma „Nowa Audiofonologia” (z listy ministerialnej), wydawanego przez Międzynarodową Radę Naukową.

  •  

Pani dr Beata Prościak od 28 lat prowadziła szereg działań przeciwdziałających wykluczeniu uczniów z SPE (specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), co zaowocowało zarówno sukcesami uczniów, jak i publikacjami jej autorstwa nie tylko na skalę ogólnopolską, ale również międzynarodową. Wielką troską otaczała też uczniów szczególnie uzdolnionych. Warto dodać, że będąc opiekunką uczniów uzdolnionych artystycznie w stworzonym przez nią Art Klubie, sama czynnie uczestniczy w życiu artystycznym na skalę międzynarodową, ponieważ obrazy jej autorstwa (w nowatorskim kierunku artystycznym inspirowanym fraktalami) były wystawiane w międzynarodowych galeriach, np. w Galerii Steiner w Wiedniu. Jej obrazy zostały wyróżnione i przyjęte do wystawienia na największych światowych targach sztuki ArtExpo New York 2025 w dniach 3-6 kwietnia 2025 we współpracy z Gallery Steiner.

Może też poszczycić się finalistą ostatniego ogólnopolskiego etapu Olimpiady Wiedzy o Mediach (zawody centralne). Odbyła się ona w dniach 22-23 marca 2024 roku na wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. W bieżącym roku szkolnym 2024/2025 uczeń Pani  Beaty Prościak w dniu 13 grudnia 2024 roku również zakwalifikował się do trzeciego centralnego etapu „Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Mediach”, która ma się odbyć w dniach 21-22 marca 2025 roku w Uniwersytecie Warszawskim.

  •  

Pani dr Beata Prościak dzieliła się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami oraz środowiskiem naukowym przez prowadzenie lekcji otwartych oraz szkoleń dla nauczycieli zarówno na poziomie szkoły, jak i całego kraju oraz wystąpień publicznych na arenie ogólnopolskiej, jak
i międzynarodowej podczas konferencji naukowych, co potwierdza jej czterdzieści pięć publikacji naukowych oraz szesnaście wystąpień naukowych o charakterze ogólnokrajowym i międzynarodowym.